20 listopada to wyjątkowa data – rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. Ten dzień przypomina nam, że wszyscy powinniśmy zwracać szczególną uwagę na dzieci i ich prawa. Nasza szkoła włączyła się aktywnie w obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka organizowane przez UNICEF.
Tego dnia nasi uczniowie uczestniczyli w warsztatach profilaktycznych, które zostały połączone z zabawami edukacyjnymi dotyczącymi praw dziecka. Zajęcia w naszej szkole przeprowadził pedagog specjalny.
Uczniowie wraz z nauczycielami w poniedziałek przyszli do szkoły ubrani na niebiesko. Niebieski to symbol solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane.
Klasy I-III przy pomocy bajki zapoznały się z Konwencją Praw Dziecka. Humorystyczna historia w przystępny sposób przybliżyła dzieciom ich prawa. Następnie pedagog zapoznał uczniów z numerami alarmowymi i przedstawił instytucję Rzecznika Praw Dziecka. Podczas zajęć wychowankowie napisali ,,list do bohatera”. Zadanie polegało na narysowaniu fikcyjnej postaci, która broni praw dziecka. Po wykonanej pracy, dzieci przedstawiły jakie super-moce mają ich bohaterowie. Wśród odpowiedzi pojawiała się m.in pomoc w wykonywaniu zadań, rozwiązywaniu konfliktów, radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie. Na podsumowanie zajęć wspólnie zagraliśmy w ,,Memory”, które za pomocą ilustracji przedstawiały prawa dziecka. Uczniowie dostali na pamiątkę plan lekcji z wymienionymi prawami.
Klasy IV-V wykonały ,,piramidę praw dziecka”. Zadanie polegało na ułożeniu praw dziecka od najistotniejszego do mało istotnego według uczniów. Ćwiczenie pozwoliło uświadomić sobie, że wszystkie prawa są równe i nie należy wyróżniać żadnego z nich. Po zakończonej pracy uczniowie prezentowali swoje piramidy i dyskutowali, dlaczego podjęli taką decyzje i umieścili prawa w konkretnej kolejności. Na zakończenie zajęć wychowankowie napisali krótki list do gazety z opisem znanych im przypadków łamania prawa dziecka. Następnie jedna osoba z klasy losowała jeden list, odczytywała go głośno i udzielała porady jak należy reagować w danej sytuacji.
Klasa VI zapoznała się z historią dziewczynki, która walczyła o prawa dziecka. Uczniowie dowiedzieli się, że w 2014 roku Malala Yousafzai otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla za zabieganie o prawo dzieci do edukacji. Miała wtedy 17 lat i była najmłodszą w historii laureatką tej Nagrody. Na podstawie wysłuchanej historii uczniowie zagrali w ,,Memory” układając kolejno, które prawa Malali były łamane w jej biografii.
Najstarsi uczniowie, czyli klasy VII – VIII opracowali kampanię społeczną, której celem było uświadomienie dorosłym wagi praw dziecka. Młodzież wykonała reklamowe plakaty, przy tworzeniu których wykazali się zaangażowaniem i kreatywnością.
Nie zapomnieliśmy o przedszkolakach. Najmłodsi wychowankowie wykonali ćwiczenia dotyczące praw dziecka i uzupełnili kolorowanki ze swoimi prawami.
Edukacja o prawach dziecka ma ogromne znaczenie. Prawa chronią dzieci, ale i wspierają je w prawidłowym rozwoju. Znajomość Konwencji umożliwia dorosłym zrozumienie ich roli w zagwarantowaniu i respektowaniu praw dziecka.