Czym jest zrywka? Gdzie można pojechać bimbajem? Jak nie połamać języka przy wypowiadaniu na głos słów „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”? Rebusy, quizy, krzyżówki ortograficzne, łamańce językowe – to tylko niektóre z atrakcji jakie towarzyszyły naszym uczniom w ostatnim miesiącu na lekcjach języka polskiego.
21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. W naszej szkole zgodnie uznaliśmy, że jeden dzień to zbyt mało, by należycie celebrować polszczyznę, dlatego obchody zmieniliśmy w Miesiąc Języka Polskiego. Rozpoczęliśmy od zmagań z łamańcami językowymi. Choć wszyscy od dzieciństwa mówimy po polsku, okazuje się, że posługiwanie się nim wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. „Stół z powyłamywanymi nogami” nie sprawił nam większych problemów, ale już wypowiedzenie słów „Wyrewolwerowany rewolwerowiec wyrewolwerował werewolwerowanego rewolwerowca” nie dla wszystkich było łatwe. Starcie z łamańcami językowymi było okazją do ćwiczenia dykcji i przyniosło nam mnóstwo dobrej zabawy.
Następnie poznawaliśmy regionalne odmiany języka. Uczniowie dowiedzieli się, że będąc w Zakopanem i chcąc zamówić w restauracji ziemniaki, powinni poprosić o grule. Natomiast w Częstochowie zakupy zapakują do zrywki, a nie do reklamówki.
Uczniowie klasy piątej w ramach powtórzenia wiadomości przed sprawdzianem przygotowali plakaty o nieodmiennych częściach mowy. Szósto- i siódmoklasiści pracowali nad artykułami do wiosennego wydania „Zegrzyka”. Starsi uczniowie przygotowali też krzyżówki, w których każde hasło miało zawierać trudność ortograficzną. Rozwiązali je natomiast ich młodsi koledzy w czasie przerw międzylekcyjnych. Zadanie to miało pokazać, że nauka może odbywać się poprzez zabawę oraz pozwoliło zintegrować uczniów z różnych klas.
Finałem obchodów był test wiedzy o języku, który odbył się 21 marca – w dniu, który nie tylko stanowi początek wiosny, ale też jest Światowym Dniem Poezji. Uczniowie klas IV-VIII zmierzyli się w konkursie „Polonistyczne Potyczki”. Zwycięzcą okazał się czwartoklasista, Kacper Rembowski, który wykazał się najszerszą wiedzą z zakresu języka, doskonałą znajomością zasad ortograficznych, umiejętnością odmiany wyrazów przez przypadki, poprawnością składniową oraz rozumieniem regionalizmów. Rywalizacja konkursowa była na tyle wyrównana, że miejsca drugie i trzecie przyznano ex aequo: na drugim uplasowały się Lena Krzyściak i Weronika Pondo, a trzecie zajęły Julia Szeląg i Zofia Terlecka.
Zdobyta i utrwalona w ostatnich tygodniach wiedza na pewno zaprocentuje w przyszłości – nie tylko w szkole. Pamiętajmy o tym, że polski to jeden z najtrudniejszych języków na świecie. Co prawa popełnianie błędów językowych nie jest karalne, ale wszyscy powinniśmy dbać o to, by na co dzień posługiwać się poprawną polszczyzną.