W ostatnim czasie uczniowie klasy VI i VII utrwalili wiedzę z zakresu ortografii. Zaczęliśmy od teorii, przypominając sobie zasady dotyczące tego, kiedy używać: u, ó, rz, ż, ch, h. Później przyszedł czas na praktykę, ale w nieoczywistym wydaniu.
Nie było więc ćwiczeń i tradycyjnego dyktanda – zamiast tego uczniowie w zespołach podjęli się próby napisania dyktanda bieganego. Na tablicy zawisły kartki z tekstem krótkiej historyjki o dwóch przepiórkach, które bardzo chciały się przeprowadzić. Każde zdanie naszpikowane było wyrazami z trudnościami ortograficznymi. Zadanie uczniów polegało na tym, by na zmianę biegać z jednego końca sali na drugi, odczytywać kolejne zdania tekstu, wracać do swojego stolika i dyktować je osobie piszącej.
W tym wyzwaniu liczył się nie tylko czas, w którym grupie udało się zrealizować zadanie, ale przede wszystkim bezbłędnie przepisany tekst. Gdy już wszystkie grupy miały gotowe opowiadania na ławkach, w ruch poszły kolorowe mazaki, którymi uczniowie podkreślali wszystkie wyrazy z trudnościami ortograficznymi.
Takie ćwiczenie powinno pomóc im zapamiętać zasady poprawnej pisowni na dłużej.











