Z wizytą zawitali do nas Edukatorzy rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” wspierającego szkoły w rozwijaniu kompetencji w szeroko rozumianej tematyce STEAM (nauka, technika, inżynieria, sztuka, matematyka) poprzez doposażenie szkół w nowoczesne narzędzia i pomoce dydaktyczne.
Uczniowie, podzieleni na dwie grupy zadaniowe, pracowali z Edukatorami, zgłębiając tajniki najnowocześniejszych technologii wspomagających proces uczenia się.
Młodsza grupa zaczęła swoje spotkanie od poznania technologii druku 3D, by następnie przejść do nauki „ręcznego druku” za pomocą długopisów 3D. Ta nowoczesna technologia umożliwiała uczniom tworzenie różnorodnych projektów za pomocą specjalnego długopisu i filamentu PLA. Spod rąk uczniów wyszły niewielkie projekty, np.: inicjały, emotki, serduszka i części owada. Taka forma tworzenia nie tylko rozwija wyobraźnię przestrzenną, ale również ćwiczy i usprawnia małą motorykę. Praca z długopisami 3D bardzo spodobała się uczniom, bo mogli zrealizować swoje pomysły i dobrze się przy tym bawić.
W drugiej sali na młodsze dzieci czekało jeszcze spotkanie z PHOTONAMI. Te, dosyć dużych rozmiarów, roboty zaprosiły uczniów do świata programowania. Za pomocą aplikacji Photon EDU, uruchomionej na tablecie, można było sterować robotem i programować jego zachowanie. Nasi bohaterowie – Photon i Photonka, według ułożonego w aplikacji programu, poruszali się po specjalnej macie, wydawali dźwięki, świecili kolorowymi światłami, a nawet, dzięki czujnikom ruchu, zamienili się w policjantów alarmujących o pojawieniu się intruza. Spotkanie z Photonami pobudziło kreatywność uczniów i dostarczyło im empirycznych wrażeń.
Starsza grupa przeniosła się do wirtualnego świata, gdzie za pomocą okularów VR mogła podglądać, jak zbudowany jest człowiek, jak pracuje jego serce, czy przenieść się chociażby w świat dinozaurów. Dowiedzieli się, czym jest i jak działa sztuczna inteligencja. Pracując z aplikacjami komputerowymi zagrali w popularną grę „papier, kamień i nożyce”, próbując wygrać z komputerem, który był zaprogramowany w ten sposób, by rozpoznawać gesty, jakie widziała wbudowana w niego kamera.
Na podobnej zasadzie działała gra w węża, którego uczniowie sterowali jedną dłonią, stojąc w pobliżu komputera i wykonując ruchy w polu widzenia kamery. Uczniowie przekonali się, że sztuczną inteligencja potrafi wiele, ale nie jest w stanie działać poprawnie bez człowieka, który wcześniej ją zaprogramuje.
Spotkanie z Edukatorami i nowoczesnymi technologami pozwoliło uczniom poszerzyć wiedzę z różnych dziedzin, wzbogacić doświadczenia a przede wszystkim dobrze się bawić. Zapraszamy do galerii.

























