Na języku polskim znajdujemy różne sposoby na to, by oswoić treść lektur. Często są to teksty z dawnych lat, które odnoszą się do nieaktualnych już tematów, a ich zrozumienie przysparza uczniom sporo trudności. Dlatego omawianie każdej z nich staramy się zakończyć wykonaniem projektu, który pozwoli nam utrwalić znajomość treści książki, ale też wykorzystać ją w kreatywny sposób. Tym razem ósmoklasiści przygotowali „Lekturę w pudełku”.

Zadanie, choć z pozoru bardzo łatwe, bo polegało na tym, by do kartonu włożyć przynajmniej pięć elementów, które w jakiś sposób kojarzą się z treścią książki, początkowo wydało się uczniom dość onieśmielające. Wszak nie chodziło o byle jaką książkę – mieliśmy za sobą lekturę „Syzyfowych prac” Stefana Żeromskiego. Rozgrywająca się w czasach zaborów historia uczniów walczących z rusyfikacją dziś dla wielu jest niezrozumiała, a czasem zwyczajnie nudna. Kreatywność ósmoklasistów nie ma jednak granic, więc ich pudełka okazały się kopalniami niezwykłych pomysłów na to jak „ugryźć” tę książkę.

Co znalazło się w lekturowych pudełkach? Oczywiście kamienie, nawiązujące do tytułowej pracy mitologicznego Syzyfa. Kwiaty symbolizujące rozwój i dojrzewanie głównego bohatera. Portrety Adama Mickiewicza i fragmenty napisanej przez niego „Reduty Ordona”, która odgrywa ważną rolę również w książce Żeromskiego. Pluszowe zabawki – lalka nawiązująca do postaci Biruty, serce symbolizujące pierwszą miłość czy świnka odnosząca się do wiejskiego pochodzenia jednego z bohaterów książki. A poza tym woreczki z mąką (która w czasach zaborów stanowiła środek płatniczy, np. za pobyt ucznia na stancji), zakazane przez rusyfikatorów polskie książki, linijki nawiązujące do stosowanych wtedy w szkole kar cielesnych, czy w końcu pudełko po cukierkach przerobione na trumnę, symbolizujące książkową śmierć matki głównego bohatera.

Projekt zakończył się sukcesem, a uczniowie doskonale poradzili sobie z zadaniem. Przygotowane przez siebie pudełka zaprezentowali podczas lekcji, wyjaśniając znaczenie każdego z przedmiotów, które się w nich znalazły i udowadniając tym samym swoją znajomość lektury. W głosowaniu wybrali też trzy osoby, które ich zdaniem wykonały najciekawsze pudełka i zasłużyły na szóstki.